Sunday, August 20, 2006

长大(一)序篇

今天很意外地被邀客用餐。介绍下读了李亚鹏的blog。 发现原来他没有我想象地简单。同时重新打动了我忘却已久写blog的欲念。

在此我选择了重开一个博客,也会正式将这个网址公开。这里我会强迫自己运用多方语文来书写,让自己的语文能力能够均衡提升。

  话说回来,长大其实带有许许多多,挥之不去的感触。相信对此每一个人都有着自己的一段故事,历程。对于这点,是否有人会如我一般,想好好记录自己的心路历程呢?

   当然,我并不是什么政治家,大明星。不会有人想来我这里赞我贬我,要求关注,签名。(没有拥护者,对敌者,崇拜者,不屑者)。在这里,应该只有以下两种人会出现:

1)认识我的;
2)和不认识我的人。

很多人不喜欢,不习惯在这种模式下纪录自己的心情,轻微者会觉得不好意思透露自己内心的秘密想法,没有安全感。;严重的,会感觉被目光四照,那体无完肤的裸体,狠狠地被视奸。

我自己有着另一个看法。须知自古以来,人心难测,防人之心不可无。每每你很想对大家畅快心声时,背后会有一把冰冷的声音冒出来:“笨蛋还不够,要变傻瓜是不是?” 唉,想必大家都有感而笑吧? 没错,就是这个自我保护意识,严厉地封锁着我们的心灵。一个不自由的心灵。

今天要问的是,“为什么? ”。 这个防范系统是如何被启动的?我说,这个因人而异。不过,相信大多数都不会否认这是现今社会的生存必备条件。逢人只说三分话的人比比皆是。不信?那么现在你走出家里,到任何一个人群堆。。就巴士站吧! 随便找一个人不认识的人,问他/她:“今天天气真不错,不知道你打算去哪里呢?” “嗯。。你的鞋子很炫,哪里买的?” “我忘了带小币,我可以和你换钱吗?” 

    自然,他们一定会给予你一定程度的回答。然而,他们心里面会如何看待你呢?

“今天天气真不错,不知道你打算去哪里呢?” - 搭讪!
“嗯。。你的鞋子很炫,哪里买的?” - 搭讪!!
“我忘了带小币,我可以和你换钱吗?” - 搭讪!!!

   所以,今天我们能够在如巴士站里体会到的,是绝对零度的寒冷。一股压抑着言语能力的警戒心,一个无时无刻提防陌生人的墙;更甚无奈的是,一个怕被攻击,威胁着性命,抖动不已的心!

   唉。。要知道,当每个人都狠狠提防自己,克制自己想沟通的心时,反映出的将会是冷酷,无情的脸孔。持续的恶化下去,愈多的误会一定接踵而来。看看几个很出名的网上真人闹剧就能体会到吧?(香港的巴士uncle:“你有压力,我有压力” http://www.youtube.com/watch?v=EsYRQkmVifg,球霸狂骂auntie http://www.youtube.com/watch?v=GB5WOTI2pog,等等。。)这些反文明现象正在告诉着我们一个事实:

人与人的相处方式已经变得越来越紧绷,都被自我保护的意识压得喘不过气来了。骂战一触即发,流血事件更不为知!(尤其是人口异常周密的大都市!)

写这个序幕,要表达的是我自己本身对这个部落的立场。我坚持人与人之间是需要开放,不设防的沟通,以达到能够互相信任,互赖互存的公民社会,互爱敬重。



序幕 - 完 4.55am (Time for bed, お休み為さい....Zzzz)

4 Comments:

Blogger Keat Yee said...

Hi, Leong!Welcome to the blogging world! 欢迎你来到"部落各"世界.
没想过你会在开过另外的blog! 我记得你对我说你已经失去了灵感。其实每一天所发生的事也是灵感。

我认同你说的东西,blog 可以记录你长大的历程,让我从经历中取得经验。
而我写blog 的原因是为了大家更了解我。

没太多话可以说,希望你可以update你的blog 让我们看 =).
有时间的话也可以来参观我的blog : http://iwantareallife.blogspot.com

P/s: Sorry if i wrote wrong chinese characters, as u know, i'm half Chinese (dun like ppl calling me banana). Don't think i'm banana too, as I know mandarin quite well compare to others. By the way, enjoy writing your blog, and don't give excuse of no inspiration as a reason to give up (you r the type that do not give up easily right?)

11:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.wretch.cc/blog/funkyfoong
go my side see 1st and give some comment also la .....
is good to see u write back ur story, hope to see more in future k ... anyway .. look more postitive way to this world , althought there are many bad things happening , but its also many good things happening .. even now dude .... so why not think it in a postitive way .. and see how it gonna works ... someday u , or we .. can change or do something on it ... right ... keep up our dreams ... gambate

1:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

I'm lost.
Where am I?
:D

Just 搭讪!!!

8:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Well, it’s been very ‘efficient’ of you, to have come out with such a good flow of thoughts in good vocabularies, and most impressively, in such a short time period. Haha!
Well, I really want to apologize on the very much delay of my respond towards your sharing of thoughts… hmm… I’m pretty pressured with the idea of writing some comments back, why so? Well, simply because your blog has portrayed as such ‘standard’ one, with good command of language, and deep thoughts. I have had no idea how am I going to reply back, so that won’t sia sui your blog. First of all, I would say, I really was impressed by your command of Chinese language. I so wanted to write something here in Chinese for you, but come to think of it… ahah, I better don’t xian chou here la… :)

Regarding your blog on the defense system where ‘civilized’ people commonly have, well, I used to have very strong feeling on this when I first met a lot of so called ‘city friends’. Whereas I was from a ‘kampung’ itself … the difference was so significant and obvious. In a very new environment, those who are from small town are somehow kinda ‘naïve’, would just simply approach and make friends with anyone, sincerely, without even have the idea of protecting themselves. Contrary, those who are from cities are more reserved in a way. They do not normally like to take the initiative to get to know people more. Some people perceive this as arrogant n cocky. But, in fact, they were brought up in an environment where ‘looks can be deceiving’, so, they do not use to open up their heart completely when they first meet some new friends. It’s very understandable of them being protective and not being ‘friendly’. Only when time goes, the defense system will slowly unlock. Somehow, to a certain extent, being reserved or defensive could be seemed as a social manner nowadays. Being like someone over friendly approaching anyone on the street could be labeled as ‘uncivilized’ and ‘not well educated’… how sad…haha, but I guess, we just need to protect ourselves… that’s it… :)

And the best part is…. I’m slowly becoming a ‘well-mannered’, ‘civilized’, ‘highly-educated’ person, after years of stay in a big city… especially when it was at the peak of my growing and learning period of life… good or bad… you judge it … :)



Best regards,
Boon Chin

4:25 PM  

Post a Comment

<< Home